KOLN'U GORMEYEN ALMANYAYI GORMEMIS DEMEKTIR

18.10.2016 16:07

Gezgin family'in bu seferki rotasi almanya'nin en buyuk dorduncu kenti ve Turklerin yogun olarak yasadigi Koln...

Adinin roma imparatoru olan NERO'nun annesi olan colonia ( koln ) den alir ve aslinda bildigimiz kolonya anlamina gelmektedir.Koln temiz sokaklari,mimari yapilari ve renkli yasantisiyla bizleri cezbetti.

Almanya zaten genel anlamda temiz,duzenli ve kuralci bir ulke ama sanki bu koln'de bir tik daha oteye geçmis.Koln'de dom katedraline gelirken birçok Turk mahallelerinden geçtik ve nihayetinde ren nehrine sirtini dayamis katedrali bulabildik gerçi sehrin birçok yerinden goruluyor ama biz çoçuklarla koln sokaklarinda kaybolarak geldik..

1248 yilinda yapimina baslanmis dom katedrali tam 632 yil surmus,madii imkansizliklardan dolayi ancak 1880 yilinda hizmete açilmistir.Katedral renkli frenkleri ve devasa vitray pencereleri ile goz kamastiriciGotik mimarinin saheserlerinden ve Almanyanin en buyuk katedralinde eger sansliysaniz kilise korosuna denk gelip buranin mistik havasinda muzikle ruhunuzu dinlendirebilirsiniz.Giris bedava olmakla birlikte kuleye çikip muhtesem Koln manzarasini izlemek istiyorum diyorsaniz 5 euro'yu gozden çikaracaksiniz.Koln katedrali kendi bunyesinde kadrolu islerinde profesyonel 10 katedral isçisi çalistirmaktadir zaten dikkat ederseniz koln'e giden tum gezginlerden hemen hemen insaat çalismalari yapildigini,kuçuk bir kismina bakim yapildigini duyacaksiniz çunku yillar içerisinde katedral kulelerine zarar geliyor ve unesco dunya miras listesinde koruma altina alindigi için ayrica ozel bakim gosterilmektedir.

Burayla alakali bir diger ayrintida içinde ziyarete kapali tellerle çevrilmis ozel alanlarda,zamaninda buralari yoneten 3 kralin mezarlarinda kemikleri saklanmaktaymis ve burada korunan mezarlarin manevi huzur verdigine inanilirmis.

Dom katedralinin çevresi tahmin ettiginiz uzere çok hareketli.Meydanda dolasirken muzik yapan konservatuar ogrencilerine denk geliyoruz harçliklarini bos zamanlarinda buraya gelerek boyle çikartiyorlarmis.Evlilik yardimi için arkadaslariyla cesitli kostumlerle gelip para toplayanlar,sokak sanatcilari,afrika oymaciligi yapip burada satan afrikalilar,yerlere uç boyutlu resimler çizen ressamlar kisacasi aradiginiz hersey burada sonuçta almanyanin en buyuk dorduncu kenti ve dunyada yasanilabilir en iyi besince sehriymis.

Dolayisiyla bizde kendimizi bu hareketliligin içine birakiyoruz ve kalabalikta kayboluyoruz.Katedralin onunde romanich muzesi var meraklilar orayida ziyaret edebilir ama biz girmedik.Buradan yine ayni zamanda tuk tuk tabir attigimiz bisikletli taksilerle çevreyi gezebilirsiniz yalniz 20 dakikasi 12 euro.Buradan yine sehrin en onemli alisveris caddeleri olan Rudolfplatz ve Schildergrassestraa'a yuruyus mesafesinde ulasabilirsiniz.Arka tarafinda ise buyuk generalin heykeli ve hemen sol yanindada meshur Hohenzollern koprusu var yani bildiginiz asma kilitli kopru.

Gençlerin LOVE LOCKS diye tabir ettigi yani askimiz bitmesin hep kilitli kalsin mantigi ile buraya çengel kilit asip kuçuk notlar yaziyorlar.Nil bana bak millet neler yapiyor sevdigine deyince dayanamayip bende bir kilidin ustune onu sevdigimi yazdim ama napiim hazirliksiz geldik kilit mi aldik sanki.Koprunun altindan geçen avrupanin en buyuk nehirlerinden Ren nehri sehri burada ikiye ayirmaktadir.Ren nehrinden farkli bot gezilerini 10 euro'dan basliyan fiyatlarla yapabilirsiniz tavsiye ediyoruz.Buradan yine yaklasik bir 10 dakika gibi yuruyup koln hava tramwayina ulasabilir 5.5 euro verip biletinizi aldiktan sonra sehri birde buradan kusbakisi izleyebilirsiniz.Biz yaptik ama hepimiz binemedik maksimum 3 kisi aliyordu o yuzden iki kabinle yolcuk ettik suresi tahminen 20 dakika gibi birsey suruyor.Cocuklarla biz çok keyif aldik bu tramway olayindan once biraz korktuk ama sonunda alistik malum altimiz ren nehri ve metrelerce yukseklikteyiz.

Gezimizin sonlarina dogru buranin meshur kolonyalarindan aliyoruz malum Koln kolonyalariyla meshur adindanda anlasilacagi uzere..Napolyonun sehre girdiginde numaralandirdigi evlerden birtanesi hala gunumuze kadar gelebilmis ve ziyarete açiktir.Buralardanda kendinize kolonya satin alabilirsiniz.Bira severlerde meshur almanyanin biralarindan tadabilir.Hersehrin kendine ozgu birasi var ve bunlar kuçuk bardaklarda getirlip servis ediliyor.En meshurlarindan ise Koln birasi Kolsch'dir.Deneyenlere afiyet olsun.

Koln'de gezilecek yerler  bunlarin disinda koln hayvanat bahçesi,panaroma binasi,alter markt,ren nehri ve koln'un en bilinen parki rheinpark mutlaka gorulecek yerlerden.Koln'e geldiginizde en az iki gun kalmalisiniz ki heryeri sindirerek gezin biz burayi at arabalariyla,bisikletli yollari ve temiz sokaklariyla,diger alman sehirlerine gore daha cana yakin halkiyla Koln'u begendik.

Romalilarin dedigi gibi Koln'u gormeyen almanyayi gormus sayilmaz..